.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تلاش برای مناظره‌ای دیگر میان موسوی و احمدی‌نژاد

علی لاریجانی که از هفته گذشته رأساً با تشکیل هیأت ویژه بررسی اغتشاشات اخیر ورود مجلس به حل مسائل اخیر را کلید زد، پیشنهاد‌های جدیدی برای این منظور ارائه داد، پیشنهادهایی که هم خطابش به نامزدهای معترض در انتخابات بود و هم به شورای نگهبان. یکی از مهمترین این پیشنهادها، تداوم مناظره‌های تلویزیونی است، پیشنهادی که لاریجانی آن را به استناد سخنان مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز جمعه تهران ارائه و پیگیری می‌کند. او این پیشنهاد را نخست در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما مطرح و بار دیگر روز گذشته در نطقش در صحن علنی مجلس تکرار کرد.

به گفته یکی از نمایندگان نزدیک به لاریجانی، رئیس مجلس طی دیداری با عزت‌الله ضرغامی رئیس رسانه ملی این موضوع را مطرح کرده و خواستار برگزاری دوباره مناظره‌های تلویزیونی به ویژه میان میرحسین موسوی و محمود احمدی‌نژاد شده است تا طرفینی که نظراتی دارند همانطور که رهبری نیز اظهار داشتند، نظراتشان را در این مناظره‌ها اعلام کنند.

رئیس مجلس با اشاره به شورآفرینی مناظره‌ها و تأثیرگذاری‌اش بر اراده جمعی جامعه، اقدام صداوسیما در این زمینه را تحسین برانگیز خواند و در عین حال گفت: شوک پدید آمده از این موضوع به دلیل شفافیت بیش از حد و غیرضرور و بعضاً نادرست آن، تأثیرات هیجانی چه قبل از انتخابات و چه بعد از آن به وجود آورد. تا جایی که رهبر معظم فرمودند از طرح برخی مطالب در مورد اشخاصی نظیر رئیس‌جمهور آقای احمدی‌نژاد، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری متأثر شدم.

توصیه به کاندیداها
البته رئیس مجلس دو توصیه مهم نیز به کاندیداهای معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری دهم داشت. یکی اینکه از طریق مجاری قانونی مسائل خود را پیگیری کنند و دیگر آنکه خط خود را از اغتشاشگران اخیر به ویژه تخریب‌کنندگان اموال عمومی و صدمه‌زنندگان به پلیس و نیروهای بسیج جدا کنند.

لاریجانی آنها را به این نکته توجه داد که هر روشی که از مسیر قانونی منحرف شود اگر دستاوردی کوتاه‌مدت هم داشته باشد پایه مدنیت عادله را به هم می‌ریزد. او با اطمینان از نارضایتی این کاندیداها از آشوب‌های اخیر سخن گفت و در نطق دیروز خود افزود: هیچ‌کدام از کاندیداها حاضر نیستند به اموال عمومی صدمه بخورد. توصیه مشفقانه لاریجانی به نامزدهای معترض این بود که در فضایی امن به پیگیری مطالباتشان بپردازند، چرا که «اگر فضای امن حاکم نباشد هیچ مطالبه‌ای پیگیری نمی‌شود». کما اینکه «نیروهای انتظامی و بسیج تلاش می‌کنند امنیت را برپا کنند و این امنیت به خاطر خود مردم است».

به گفته وی دامن زدن به اختلافات و سوءتفاهمات در جامعه باعث غلیان احساسات می‌شود. از این رو باید این پدیده را شناخت و از اشتباهات رخ داده پند گرفت و همه کسانی که در این امر سهمی داشتند اشتباه خود را تصحیح کنند و فضای مودت را به جامعه باز گردانند نه این‌که آن را در بیانیه‌های خود تکرار کنند.

تذکر لاریجانی به شورای نگهبان
رئیس مجلس از همه کسانی که احساس می‌کنند اشکالاتی در خصوص نتیجه انتخابات مطرح است، خواست تا شکایت خود را به شورای نگهبان ارائه کنند. او پس از این درخواست بی‌آنکه از هیچ‌یک از نامزدهای معترض نامی ببرد، در واکنش به برخی اظهارات آنها که شورای نگهبان را نهاد منصفی برای بررسی شکایاتشان نمی‌دانند، گفت: برخی از این مناقشات به بعضی از افراد شورای نگهبان که در انتخابات موضع‌گیری کرده‌اند برمی‌گردد.

به اعتقاد وی اگر برخی از اعضای شورای نگهبان در خصوص نامزدها اعلام موضع‌گیری نمی‌کردند، بهتر بود. رئیس قوه مقننه در عین حال در دفاع از شورای نگهبان که بخشی از دستگاه تقنینی کشور به شمار می‌رود، گفت: البته اعضای شورای نگهبان افرادی متدین هستند که حاضر نیستند حقوق هیچ نامزدی ضایع شود.

کما اینکه شورای نگهبان به عنوان ناظر اگر تخلفی صورت گرفته پس از بررسی اعلام نظر کرده است. البته مکانیسم‌های قانونی، فضایی ایجاد کرده که جلوی تقلب را بگیرد لذا با فریاد کردن تقلب و غبارآلود کردن فضا و کشاندن به خیابان‌ها، خوب نمی‌توان موضوع را پیگیری کرد. لاریجانی از یک سو به کاندیداها می‌گفت که «اگر نقصی می‌بینند، نباید قانون را زیرپا بگذارند و نباید به نام حقوق ملت، قانون را زیر پا گذاشت» و از سوی دیگر به مسئولان امر یادآور می‌شد که «باید به سخن مردم که در تظاهرات‌ها شرکت‌ کرده‌اند هم گوش کرد».

آخرین توصیه لاریجانی به نامزدها این بود که همچون رضایی اعتراضاتشان را از طریق شورای نگهبان پیگیری کنند. هرچند به گفته وی هم تشخیص تخلف در انتخابات و تعیین اینکه آیا بر سرنوشت انتخابات اثرگذار بوده یانه بر عهده شورای نگهبان است اما او به این شورا توصیه کرد تا روش‌های اطمینان‌بخشی را برگزیند و از افرادی برای رسیدگی به تخلفات استفاده کند که موجب اعتماد مردم شود. اما تذکر لاریجانی به وزارت کشور در قالب عدم صدور مجوز به برخی تجمعات بروز یافت.

استقبال نمایندگان از توصیه‌های لاریجانی
هنوز جلسه علنی روز گذشته مجلس تمام نشده بود که علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از دعوت منوچهر متکی وزیر امورخارجه به جلسه فوق‌العاده این کمیسیون خبر داد تا در مورد نحوه ادامه روابط ایران با کشورهای مداخله‌گر در مسائل داخلی کشورمان گفت‌وگو کنند. او همچنین از تلاش‌های این کمیسیون در برگزاری نشست‌های مشترک با مسئولان دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی سخن گفت که به منظور حفظ ثبات و آرامش در کشور برگزار شده است. پیشنهاد مناظره لاریجانی هم با استقبال برخی نمایندگان مجلس مواجه شد.

یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی به «خبر» گفت که در جلسات این کمیسیون با معاونین سازمان صداوسیما و رئیس این رسانه، این درخواست را پیگیری خواهند کرد. حسن غفوری‌فرد عضو هیأت‌رئیسه نیز در این‌باره به «خبر» گفت: از آنجا که فضای آرام شرط برگزاری مناظره‌هاست، اول باید فضای موجود آرام شود و بعد چنین مناظراتی برگزار شوند.

به گفته وی با گذشت یکی، دو هفته از شرایط موجود و خاموشی فتنه‌های اخیر می‌توان این مناظره‌ها را برای رفع ابهامات در جامعه برگزار کرد. اما در مورد برگزاری تجمعات قانونی و صدور مجوز برای تجمعات آرام، دیدگاههای متفاوتی در مجلس وجود داشت.

اسدالله بادامچیان عضو کمیسیون ماده 10 احزاب با بیان اینکه وزارت کشور تنها به تجمعات آرام مجوز می‌دهد، گفت: از آنجا که اعتراض به روند انتخابات باید از طریق مجاری قانونی باشد و نه راهپیمایی‌های خیابانی، ما این تجمعات را غیر مسالمت‌آمیز و زمینه‌ساز اغتشاش می‌دانیم و به آن مجوز نمی‌دهیم. وی در پاسخ به اینکه پس چرا یک روز در میان به تجمعات حامیان دولت، مجوز می‌دهید؟ اظهار داشت: چون احساس کردیم آنها آرامش را حفظ می‌کنند، برای آنها مجوز صادرکردیم./
نسرین وزیری


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.924 seconds.